Katten och Ekorren

Ute sjunger trasten medan jag sitter här
Njuter av det som jag ser
Ute springer mössen bland små, små bär
Jag dagdrömmer, spinner och ler
Vinden tjuter i trädens grenar
En ekorre hoppar fram till mitt fönster
Förvånad jag tittar upp och ragget mitt skenar
Ekorren talar om vana och mönster
Molnen går för solen och ekorren flyr
Tankar om förändring jag nu möter
Spänningen jag missar men maten min dyr?
Vad menade ekorren? Att jag sitter och nöter?
Solen går upp och gräset glittrar
Utanför sitter ekorren och ler
Direkt jag frågar, men han bara fnittrar
Förargad jag tvättar mig, spinner som om jag inte ser.
Bara för att visa att jag ej är bitter
Efter nätter i varm säng jag nu ändå längtar ut
Fåglar som flyger och här jag bara sitter
Såklart jag vill dit, dit jag inte vart förut
Jag ska fly, bort någonstans
Fönstret då en dag var på glänt
Jag trycker mig ut men då fastnar min svans
En sådan smärta jag aldrig känt
Ekorren kommer, hjälper mig tillbaka
Tryggheten igen jag känner
Med hån i rösten, ekorren säger: sitt där du och vaka
Jag vänder mig om och ser mina vänner
Vacker är dagen när den somnar från mitt fönster
Jag spinner och gör mig ren
Solen går upp och följer samma mönster
Ekorren hoppar på sin gren
Jag behöver ej längta bort igen
Jag känner nu
Att detta är mitt hem

Om man redan nöjd är
och av avund pikas
Glöm ej att du är där,
Där ditt själv berikas

Kommentarer

  1. "Glöm ej att du är där,
    Där ditt själv berikas"
    wonderful!

    Cornelis hade gjort en skön ballad den här...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar