Frihet

Där stod en 90-säng utan ben
Böcker travade på varann
Några kartonger
Framför fönstret hängde mitt tyg jag köpt i Indien
En gitarr
En liten lampa på golvet
Rökelsedoften
Frihet
Vilken frihet jag kände då
I det nuet
Andades och såg mig
Såg mig igen
Eller hittade mig för första gången
Mina älskade böcker var överst  i traven närmast sängen 
Skenet från den lilla lampan lyste upp delar av omslagen
Anais Nin
Dagdrömmar om en kvinnlig frihet
Om en sexualitet jag inte visste fanns
Hos mig
En verklighet i det nuet
Det kom
Jag tog den

Den dog
Försvann i samma stund som jag låg på ett hotellrum i Stockholm och grät efter att jag svikit mig själv
Min frihet
Min kvinnliga rätt
Jag dunstade sakta bort då
Där
Gåendes i ett snöande  Stockholm, bland julmarknadsstånd i Gamla stan.
På en Indisk restaurang  på Bondegatan.

Det skar så i min själ
Insikten jag fått 
Men inte förstod

Jag hade inte hittat mig
Eller någon som såg mig

Jag tappade mig

90-sängen blev en 180-säng igen
Rummen blev fyllda med onödiga möbler ordning  och reda
En spjälsäng
Vita tunga gardiner
En fluffig vit filt

Barnjoller och kärlek
Rosa fluff
Allt var en bluff
Jag fanns inte

Kärleken
Barnen
Allt det var sant 
Mina barn

Jag har dom kvar och ångrar inget

Men vem ska se mig
Älska mig
Där inom
Bortom skalen

Kommentarer

  1. Du är en av de finaste själar jag träffat, ingen behöver ingen annan för vi ska alla sedan dansa i ring.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar